Friday, April 25, 2008

Kemasukan Kambing Jamnapari



InsyaAllah, jika tiada apa-apa aral melintang, EG Plantation akan menerima kemasukan sebanyak 12 Jamnapari Induk dan 1 ekor Jamnapari Pejantan ke dalam kandang sedia ada. Pembelian kesemua kambing Jamnapari ini adalah melalui Teguh Ternak Sdn. Bhd. di Meru Klang, Selangor yang juga merupakan diantara pembekal baka-baka tulin Kambing Jamnapari (F1) yang bermutu tinggi.

Seperti kebiasaannya, Jamnapari tersebut yang dibeli di Negara Indonesia terpaksa dikuarantinkan terlebih dahulu di kandang Teguh Ternak bagi memastikan Jamnapari tersebut dapat menyesuaikan diri dengan keadaan dan persekitaran negara kita. Ini juga dapat mengelakkan pembeli daripada menghadapi masalah apabila Jamnapari tersebut mengalami keadaan "stress".

Memandangkan proses "ujian darah" dan kelulusan rasmi dari Jabatan Perkhidmatan Haiwan (JPH) Klang dan Perak mengambil masa yang agak lama, maka Teguh Ternak dan EG Plantation terpaksa menjadualkan penghantaran Kambing Jamnapari tersebut beberapa kali, walaupun kandang EG Plantation telah lama bersedia menantikan kemasukan Jamnapari tersebut.

Kelulusan dan permit tersebut hanya diperolehi pada lewat minggu lepas setelah hampir 2 bulan menguruskan dan membuat permohonan kepada pihak JPH. Adalah menjadi harapan semua penternak-penternak agar pihak JPH lebih peka di dalam menyelesaikan masalah kelewatan memberikan permit pemindahan kambing ini kerana secara tidak langsung ianya telah menyebabkan kenaikan terhadap kos pengurusan kambing.

InsyaAllah, kemasukan Kambing Jamnapari tersebut dijadualkan pada hari Sabtu 26 April 2008 ini di Kandang EG Plantation.


No comments: