Friday, May 23, 2008

Penyakit Kambing - Cirit dan Cacing

21 Mei 2008 - Baru-baru ini beberapa ekor kambing yang terdapat di kandang kami mengalami masalah "cirit" pada tahap sederhana bilamana tinja yang dikeluarkan tidak normal iaitu berlonggok dan agak lembik. Setelah diteliti dan mengkaji serba sedikit pada tinja yang dihasilkan, kami dapati terdapat cacing di dalam tinja tersebut.

Pada peringkat awalnya kami memberikan ubat secara oral namun ianya agak lambat mendatangkan kesan dan penyakit cirit ini berulang-ulang datang selang beberapa hari kemudian dan tidak menampakkan tanda-tanda pulih sepenuhnya.

Kemudiannya kami beralih pula kepada kepada rawatan secara suntikan di bawah kulit dengan menggunakan ubat 3 serangkai. Alhamdulillah, keesokkan harinya ubat ini telah mendatangkan kesan yang amat baik bilamana kesemua kambing-kambing yang menghadapi masalah cirit dan cacing ini telah pulih sepenuhnya.


Bila dah pulih sepenuhnya, Jamnapari yang sebelum ini tidak pernah dilepaskan keluar dari kandang, kami biarkan meragut rumput dan kekacang yang amat banyak di sekitar kawasan Ladang Ternakan ini. Pwahhhh...bukan main seronok lagi si Jambul (Jamnapari Pejantan) yang pada mula takut-takut nak keluar...yealah..tak pernah pijak tanah semenjak tiba di Malaysia ni...



Tengok tu...dia macam tau-tau saya nak ambil gambar dia, posing mengalahkan seorang jagoan berlatarkan pemandangan bukit bukau.




Tujuan kami membiarkan Jamnapari ini meragut di luar kandang adalah bagi mendapatkan pemulihan yang lebih cepat dan kecergasan pada Jamnapari itu sendiri. Kami cuma membiarkannya meragut tidak lebih dari 2 kali seminggu. Bimbang juga kalau terkena jangkitan yang lain pulak...

InsyaAllah, selang beberapa bulan lagi dapatlah kami merasa untuk melihat hasil baka Jamnapari di Kandang EG Plantation ini kerana terdapat beberapa ekor yang telah bunting.

Agaknya Jamnapari pertama ni nak rasmikan kandang yang baru tu kot...sekitar bulan Ogos nanti. Mudahan sempat le Jamnapari ni melahirkan anak kat kandang baru nanti..



2 comments:

forum said...

Sertai GEM Community secara percuma. Satu tapak untuk para Usahawan - usahawan berkongsi-kongsi maklumat dan pendapat (Forum, Blog,Direktori, Iklan Percuma DLL) dalam bidang yang yang ceburi seperti Pertanian, Ternakan DLL.

www.gem.socialgo.com

ia_agro said...

Assalamualaikum..

Maaf sekiranya menggangu tuan. Disini saya ingin memaklumkan bahawa kami merupakan pembekal makanan kambing dan lembu. Jesteru itu, untuk sebarang pesanan dan tempahan, anda bolehlah hubungi kami seperti berikut:

IA AGRO ENTERPRISE,
1533 PEMATANG PUSU,
JALAN MELOR GUNUNG,
KOTA BHARU,
KELANTAN.
019-9806666
E-MAIL : ia_agro@yahoo.com
WEBSITE : http://iaagro.blogspot.com/